Twitter Linked In

#Jouwbaan

Hopelijk bent u bijgekomen van de nationale #Jouwbaan dag!? Jawel gisteren was het #Jouwbaan dag. Mensen en vooral bedrijven werden opgeroepen om hun vacatures te delen via Twitter, dit met de toevoeging #Jouwbaan. Het was één groot gezellig online samen zijn.. maar wat is er nu bereikt?

De kartrekkers in deze hype (#Jouwbaan) waren Twitter, UWV en monsterboard.nl. Het idee is gestart om meer ruchtbaarheid te geven aan de openstaande vacatures. Bedrijven werden gevraagd om haar openstaande vacature met de wereld te delen en de werkzoekenden om hierop zo leuk en spontaan te reageren, want oh wat is het toch fijn om werkloos te zijn..

Het UWV vond het om te smullen. Het UWV schreef voor het UWV zelf een traineeship uit, deze werd breed uitgemeten op Twitter. De kandidaten die hier belangstelling voor hadden werden verzocht om een pitch te uploaden. Met als doel?? Dat de hele wereld kan zien dat jij als werkzoekende er alles aan doet om een leuke baan te vinden? Verschrikkelijk! Is dit het niveau dat het UWV wil uitstralen, een circus? Het was in mijn ogen puur vermaak en uiterlijkvertoon. Het UWV laat aan de buiten wereld zien dat ze er alles aan doen om de mensen weer naar de arbeidsmarkt te krijgen. Of zit er toch een dieperliggende gedachte achter? Ik vraag het me af…

Met de weet dat Twitter jaarlijks gebruikers verliest, en dat de helft van de Twitteraars (ruim 50%) jonger is dan 39 jaar, vind ik het vreemd dat het UWV een campagne via Twitter doet. Het is namelijk een feit dat de grootste groep werklozen 45 jaar of ouder is. Daar komt bij dat deze groep niet of nauwelijks actief is op Twitter. Waarom dan deze campagne via Twitter? Eerlijk is eerlijk, kudo’s (of spreekwoordelijke veer) voor Twitter. Het is ze namelijk gelukt om een overheidsinstelling voor het karretje te spannen om op deze manier meer gebruikers te werven en te binden aan Twitter.

Hoe ziet het oriëntatieproces van de werkzoekende er dan uit?                                                                                                                                                                VNU Vacature Media heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Millward Brown het oriëntatieproces van de werkzoekende onderzocht en beschreven. Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat de meeste werkzoekenden op jacht gaan naar een baan op de zo geheten banen sites (76%), zoals; nationalevacaturebank.nl, indeed.nl, werk.nl etc. Als tweede voorkeur zoekt men het liefst via de traditioneel media zoals; landelijke kranten en de regionale dagbladen. Social media wordt het minst gebruikt (38%). Van de groep werkzoekenden is de grootste groep Facebook gebruikers. Van de groep Social media (38%) reageert 82% niet op een vacature die hij/zij ziet via dit medium. Dit in tegenstelling tot de klassieke media of banen sites waar het 75% reacties duidelijk hoger ligt.

Ik vind de Twitter campagne daarom een farce, en vind het beschamend dat het UWV mijlen ver weg staat van de werkelijke arbeidsmarkt en de beleving en beweging van de werkzoekenden. Laat het UWV haar tijd, energie en geld beter besteden, zaken die er wel toe doen. In het onderzoek van VNU vacature media en Millward Brown wordt wel vermeld dat de site van het UWV (werk.nl) prima werkt en dat werkzoekende redelijk vaak via werk.nl een nieuwe uitdaging vinden. Laat het UWV zich daar op richten in plaats van het idee te wekken dat er extra banen gecreëerd worden, er zijn opeens door deze campagne geen extra banen of minder werklozen.

 Kortom: Hups aan het werk!


Laat een reactie achter